`

ΕΓΓΡΑΨΟΥ

για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!

 Πατώντας 'Subscribe' συμφωνείς με την Πολιτική Απορρήτου

Ευχαριστούμε για την εγγραφή σας!
«Κίνηση προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής»: Κατοικία - κάνω τον χώρο Κατοικήσιμο - Κατοικώ

«Κίνηση προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής»: Κατοικία - κάνω τον χώρο Κατοικήσιμο - Κατοικώ

Archetype team - 22/03/2024 ΧΡΟΝΙΚΟ

Ένα πειραματικό πρόγραμμα δημόσιας αρχιτεκτονικής παιδαγωγίας Συνάντηση 5 έτη μετά

Το Σάββατο 2 Μαρτίου 2024, στο 9ο Δημοτικό σχολείο Βύρωνα στον Καρέα, ξανά-βρεθήκαμε με την τάξη των -τότε δεκάχρονων- μαθητών και μαθητριών που συνυπήρξαμε στο πειραματικό παιδαγωγικό πρόγραμμα κατά το σχολικό έτος 2018 - 2019. Μέλη αυτής της τάξης αλλά και μέλη της ομάδας των αρχιτεκτόνων που πραγματοποιήσαμε τη συγκεκριμένη δράση, θυμηθήκαμε χαρακτηριστικές στιγμές όσων ζήσαμε κατά τη διάρκεια των 18 εβδομαδιαίων συναντήσεων. Ήταν μια ευκαιρία να αναστοχαστούμε και να εκτιμήσουμε το αποτύπωμα που άφησε αυτή η κοινή συμπόρευσή μας, 5 έτη μετά. 

Κεντρικός στόχος για τη συγκρότηση και την εφαρμογή του προγράμματος που αναπτύξαμε, είναι η ανάδειξη της έννοιας της «φωλιάς» ως «Δοχείο Ζωής».

Στόχος που στη συνέχεια μας οδήγησε να πραγματοποιήσουμε μια νοητική μετάβαση από τη “φωλιά των ζώων” (ως πρωτογενή μορφή κατοίκησης ήδη γνωστή και αγαπητή στα μικρά παιδιά) στη “φωλιά του ανθρώπου”, δηλαδή στην «Κατοικία» και -μέσω αυτής- στο «Κατοικείν», δηλαδή σε δυο αρχετυπικές έννοιες άμεσα συνδεδεμένες με την αρχιτεκτονική.

Οι συναντήσεις μας εντέλει ολοκληρώθηκαν με συνεχείς νοητικές μεταβάσεις από τον Οίκο στον Οικισμό ή από την ατομική στη συλλογική κατοίκηση, δηλαδή τη συν-κατοίκηση, που στην ουσία σημαίνει εξοικείωση με την πόλη και τη βιωματική της εμπειρία.[1]

Μέσω της πρόσφατης αυτής συζήτησής μας με τα ίδια παιδιά, αισθανθήκαμε ότι η συγκεκριμένη εμπειρία παραμένει στη μνήμη τους ως ένα από τα σημαντικά γεγονότα της συνολικής σχολικής τους ζωής, μιας και είχε προκαλέσει τη χαρά και το ενδιαφέρον τους για ενεργή συμμετοχή στα μαθήματά μας. Ειδικότερα επεσήμαναν ότι τους άρεσε η κατασκευή των “καταλυμάτων” τους με απλά μέσα στο Αστικό Κέντρο Καρέα, και ιδιαίτερα ο τρόπος που βίωσαν τους χώρους που δημιούργησαν.

Ξεχωριστή εμπειρία αποτέλεσε και η κατασκευή της “μακέτας της κατασκήνωσης” στη σχολική αίθουσα, καθώς επίσης και η δημιουργία των “στεγάστρων” σε φυσική κλίμακα που δημιούργησαν με τη βοήθεια των προσκόπων του Καρέα, προκειμένου να φιλοξενηθεί στον υπαίθριο χώρο του Αστικού Κέντρου η “γιορτή” λήξης της σχολικής χρονιάς.

Δύο ακόμη δείγματα βιωματικών παιδαγωγικών δράσεων ενταγμένα στο ίδιο πρόγραμμα, που διαπιστώσαμε ότι καταγράφηκαν έντονα στην μνήμη τους:

α) Ο ομαδικός “περίπατος στην πόλη του Καρέα”, που σηματοδότησε τη νοητική μετάβασή τους από τη σχολική αίθουσα στην πόλη.

β) Η “επίσκεψη στην αρχαία Βραυρώνα”, με το μουσικό δρώμενο που συνόδευε την περιπλάνηση στον αρχαιολογικό χώρο.

Εντέλει αποχωρήσαμε ευχαριστημένοι, έχοντας συνειδητοποιήσει ότι το σύνολο της δράσης είχε αφήσει σημαντικό θετικό ίχνος στην ομάδα των παιδιών, καθώς φαίνεται ότι αποτέλεσε γι’ αυτήν μια συλλογική βιωματική εμπειρία που δεν είχαν ξεχάσει. Εμπειρία συμμετοχική, δημιουργική, ψυχαγωγική. Εμπειρία που δικαιώνει τον τίτλο του προγράμματος «Κατοικία - κάνω τον χώρο Κατοικήσιμο - Κατοικώ» και την εφαρμογή του, ως συνεχή μετάβαση μεταξύ του πραγματικού και του φανταστικού και από το ατομικό (κατοίκηση) στο συλλογικό (συγκατοίκηση).

Σημείωση: Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε κατά τη σχολική περίοδο 2018-19, σε σειρά συναντήσεων στην τάξη του 9ου Δημόσιου Δημοτικού Σχολείου Βύρωνα ή στο πεδίο της πόλης, στο πλαίσιο του ισχύοντος θεσμού της «Ευέλικτης Ζώνης». Θεσμός που επιτρέπει σε κάθε δάσκαλο και δασκάλα του σχολείου να αξιοποιεί το συγκεκριμένο τρίωρο κατά την ελεύθερη κρίση του, όπως ο ίδιος και η ίδια επιλέγει, δοκιμάζοντας νέες διδακτικές ιδέες, νέες μεθοδολογίες, νέα μαθήματα, νέες συνεργασίες.[2]


Οι παρόντες στη συνάντηση - μέλη της ομάδας «Κίνηση προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής», Σάββατο 2 Μαρτίου, 2024:

Μάρω Καρδαμίτση - Αδάμη, Τάσος Μπίρης, Μανώλης Οικονόμου, Άρης Σιούτης, Γιάννης Γιαννούτσος, Ειρήνη Οικονομοπούλου, Ηλίας Παπαγεωργίου.

Οι παρόντες μαθητές: Αργυρόπουλος Χρήστος, Δήμο Μελίνα, Διακουλάκης Μάνος, Καλαράς Μιχάλης, Καρανίκα Χρυσάννα, Καρρά Βαλέρια, Κασούνης Αναστάσης, Κλαμπάνη Διονυσία, Κουσάνα Ελευθερία, Λαμπρινού Ερατώ, Λειβαδάς Παναγιώτης, Λιάκρης Νικόλας, Λιλικάκη Αναστασία, Λίτκε Ελισσάβετ, Λουδάρος Αλέξης, Λύτρας Ευθύμης, Σαλούστρος Κωνσταντίνος, Τσακαρισιάνος Νικόλας. (Σημειώνεται ότι οι τέσσερις μαθητές που έλειπαν ήταν εκτός Αθηνών).

Εντεταλµένη οµάδα της «Κίνησης προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής» για την οργάνωση, πρώτη εφαρµογή και δηµοσιοποίηση του παιδαγωγικού προγράµµατος - περίοδος 2018-19:
Μάρω Καρδαμίτση - Αδάµη [οµότιµη καθηγήτρια ΕΜΠ], Τάσος Μπίρης [οµότιµος καθηγητής ΕΜΠ], Μαρία Αναστασιάδου [σπουδάστρια αρχιτεκτονικής Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας], Γιάννης Γιαννούτσος [αρχιτέκτων ΕΜΠ - εικαστικός ΑΣΚΤ], Ιωάννα Κυριακοπούλου [σπουδάστρια αρχιτεκτονικής ΕΜΠ], Μυρτώ Κωσταροπούλου [αρχιτέκτων ΕΜΠ, διδάκτωρ], Πάνος Νιάρχος [αρχιτέκτων ΕΜΠ], Γωγώ Παντουβάκη [αρχιτέκτων ΕΜΠ], Ηλίας Παπαγεωργίου [αρχιτέκτων ΕΜΠ, διδάκτωρ], Ειρήνη Οικονοµοπούλου [αρχιτέκτων ΕΜΠ], Άρης Σιούτης [δάσκαλος 9ου δηµοτικού σχολείου Βύρωνα], Θοδωρής Σιούτης [σπουδαστής αρχιτεκτονικής ΕΜΠ].


htv8Exb68b.jpg

Από τη δράση το σχολικό έτος 2018 - 2019 στο Αστικό Κέντρο Καρέα

ut2MbxG9Th.jpg
zMvi1Ydr0N.jpg
aO0a5fm2mN.jpg
_JLM-FaBUO.jpg

fVL0DY6_mf.jpg

gZafUNPqlb.jpg
UXZlOAQ2iO.jpg
l5eFfX41sB.jpg
1UAUaihK6s.jpg
f80Vrie8k1.jpg
nFOJY2ZrUX.jpg
rJgO6MzsUd.jpg
Fa1Go4zFyO.jpg
8l2FNApNgG.jpg
hHrQr2PJPx.jpg
k012HSuCII.jpg
bEbQ_cS3qZ.jpg
tpwPVMh8cg.jpg
CEPTeZAKBz.jpg
sWDtyli44-.jpg

QmSK7ZHpEx.jpg

4OrmxKWyII.jpg
dYLSXpdu4i.jpg
xeDg6gy-Cw.jpg

Pa9oepskmP.jpg

Από τη συνάντηση το 2024 στη σχολική αίθουσα του 9ου δημοτικού σχολείου Βύρωνα. Φωτογραφίες: Σοφία Τσιράκη, Μανώλης Οικονόμου.



Παραπομπή στη δράση:
Κίνηση προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής, «Ένα πειραματικό πρόγραμμα αρχιτεκτονικής παιδαγωγίας», Ιστότοπος Archetype.gr, 20/09/2019


[1] Κίνηση προς το κοινό Α της αρχιτεκτονικής, «Ένα πειραματικό πρόγραμμα αρχιτεκτονικής παιδαγωγίας», Ιστότοπος Archetype.gr, 20/09/2019, σελ. 8.
[2]  Ο.π., σελ. 9.

PRODUCT CATALOGUE

ΝΕΟ!

Maestro Dual Mattress

Magniflex Hellas

Υαλοσανίδα GLASROC X

SAINT GOBAIN

ES64 LESS FRAME 2.0 ΕΤΕΜ

ETEM

Σχισμές αποστράγγισης για ντουσιέρες από ανοξείδωτο χάλυβα Dallmer Ceraline από την Caramondani Hellas

CARAMONDANI HELLAS
ALL PRODUCTS

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Η Ατραπός του Κρασιού: Οινοποιείο και πολιτιστικό κέντρο στη Νεμέα

Μαθιουδάκης Αναστάσης, Μαρκέλλου Αγγελική, Παγουρδάκης Σταύρος - 29/04/2024

Βρεφονηπιακός Σταθμός Κοινότητας Παπάγου

Archetype team - 26/04/2024

Vitra: Η ιστορική πορεία στο design και η έδρα στην Ελλάδα

Βασίλης Ξιφαράς - 24/04/2024

ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

February Issue vol.2 | 2024
ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ
SUBSCRIBE

ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΟΥ ΣΤΟ ARCHETYPE

Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους:

Μέσα από το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου στο archetype.gr Συνδέσου Εδώ
Αν δεν έχεις ήδη λογαριασμό, μπορείς να δημιουργήσεις το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου Εγγράψου Εδώ
Εναλλακτικά, μπορείς να μας στείλεις πληροφορίες και φωτογραφίες για το έργο σου στο info @ archetype.gr Στείλε Πληροφορίες