Η αιχμαλωσία της Βρισηίδας. Χωρική αφήγηση του μύθου

Η αιχμαλωσία της Βρισηίδας. Χωρική αφήγηση του μύθου

Αθανασία Μακρή - 31/01/2020 ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ

Διπλωματική Εργασία

Φοιτήτρια: Αθανασία Μακρή
Επιβλέπων καθηγητής: Δημήτριος Γουρδούκης
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ημερομηνία παρουσίασης: Σεπτέμβριος 2019

UOBIc6Qqcp.jpg

Η παρούσα διπλωματική πραγματεύεται το δίπολο αφήγησης-εμπειρίας στον σχεδιασμό. Μελετάται το νοτιότερο άκρο της Λέσβου, το ακρωτήρι του Αγίου Φωκά, ως ο τόπος του δυνητικού. Αποτελεί ζώνη ορίου που διαμορφώνεται από -και με- τις δυνάμεις της φύσης, προκαλώντας βίαιη συνθήκη στον χώρο που αλλάζει κάθε στιγμή.

Για να διαχειριστεί αυτή τη συνθήκη, η αρχιτεκτονική επικαλείται τον μύθο. Ο μύθος της Βρισηίδας και του Αχιλλέα -όπως μας τον περιγράφει ο Όμηρος στην Ιλιάδα- εκτυλίσσεται στον Άγιο Φωκά και επικυρώνεται από την τοπική αρχιτεκτονική τού παρελθόντος. Ο μύθος γίνεται η αφήγηση που θα μεταφέρει το πνεύμα του τόπου. Η αρχιτεκτονική δε θα αναπαραστήσει σκηνές από την Ιλιάδα, αλλά θα επικαλεστεί τη μνήμη και την ταυτότητα του τόπου μέσα από τη μεθερμηνεία του μύθου. Στην ουσία ο μύθος εκφράζει σχιζοειδείς μεταβάσεις και ακραίες καταστάσεις, στις οποίες υποβάλλεται το υποκείμενο. Επομένως, προτείνεται η έκθεση σ' αυτές τις δυνάμεις. Η αρχιτεκτονική θα προκαλέσει επιβολή και υποχώρηση της βίας του πεδίου, εκθέτοντας το σώμα σ' αυτές τις καταστάσεις. Δε θα λειτουργήσει ως αρχιτεκτονική του καταφυγίου, αλλά ως δομή ενάντια στο σώμα. Θα αποκαλύψει τη βιαιότητα του τόπου μέσα από την αφήγηση.

Βασική χειρονομία του σχεδιασμού είναι τρεις κόμβοι-στάσεις, που δημιουργούν εξάρσεις και κοιλότητες στο πεδίο. Κάθε κόμβος αποτελεί την τομή και τη σύζευξη εννοιών αντιθετικών μεταξύ τους (αιχμαλωσία-υπόσχεση, έρωτας-οργή, αρπαγή-επιστροφή). Η κύρια αρχιτεκτονική προκύπτει από δύο τοίχους, που σαν λεπίδες σχίζουν το έδαφος. Αυτές συμβολίζουν τη σχέση Αχιλλέα-Βρισηίδας κάθε χρονική στιγμή, γι' αυτό άλλοτε συγκλίνουν και άλλοτε αποκλίνουν. Εκφράζει μια σχιζοειδή μετάβαση από το φως στο σκοτάδι, από το μέσα στο έξω, από το επιθυμητό στο ανεπιθύμητο.

Η πρώτη δομή εκφράζει το δίπολο αιχμαλωσία-υπόσχεση. Αποτελεί έναν χώρο έκθεσης, απουσία εκθέματος. Αυτό που εκτίθεται είναι το ίδιο το σώμα, στις διάφορες καταστάσεις που ο μύθος αφηγείται και η αρχιτεκτονική πλάθει. Η δεύτερη δομή εκφράζει τον έρωτα και την αρπαγή. Πρόκειται για πισίνες στη θάλασσα που προστατεύουν το σώμα από τη βία του εδάφους αλλά όχι του νερού. Εδώ το υποκείμενο εκτίθεται και προστατεύεται, απομονώνεται και κοινωνικοποιείται στο όριο στεριάς, θάλασσας και ανέμου. Η τρίτη δομή αφορά το δίπολο αρπαγής-επιστροφής. Αποτελεί γέφυρα στο τμήμα της στεριάς που διακόπτεται από θάλασσα. Είναι πέρασμα αλλά ταυτόχρονα και χώρος στάσης.

Επιτρέπει στο υποκείμενο να δράσει στον ενδιάμεσο χώρο και να προσεγγίσει το πέρας. 

hGmTgChWX0.jpg
bzLZkxjJzM.jpg
Y8Xf0iFghN.jpg
H4ntUsOx5j.jpg
pEIjTR3uVv.jpg
6MrkfZ1xaW.jpg
OkIyZfuaV6.jpg
njaQaacgsR.jpg
CyfUuGPfqx.jpg
lvws5cw6Ec.jpg

PRODUCT CATALOGUE

Συρόμενα κουφώματα SlideAir

ALUMIL

New Finsa Melamine Design Collection | Abstracts από την Eltop

ELTOP

ELTOP Latho 3D Milled Wooden Panels

ELTOP

Σχισμές αποστράγγισης ομβρίων και κανάλια HDPE

CARAMONDANI HELLAS

Dallmer Ceraline, Cerafloor και Cerawall από την Caramondani Hellas | Σχισμές αποστράγγισης για ντουσιέρες

CARAMONDANI HELLAS
ALL PRODUCTS

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τάκης Ζενέτος. Μια ριζοσπαστική μοναδικότητα στην Ελλάδα

Τάσος Γιαννακόπουλος - 23/07/2025

Το Χτισμένο Περιβάλλον ως το Μεγάλο Κοινό μας Σπίτι

Γιώργος Μ. Χατζηστεργίου - 21/07/2025

Family House

Archetype team - 18/07/2025

ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

May Issue | 2025
ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ
SUBSCRIBE