`

ΕΓΓΡΑΨΟΥ

για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!

 Πατώντας 'Subscribe' συμφωνείς με την Πολιτική Απορρήτου

Ευχαριστούμε για την εγγραφή σας!
Σχολή καραβομαραγκών σε υφιστάμενο καρνάγιο στην Καβάλα

Σχολή καραβομαραγκών σε υφιστάμενο καρνάγιο στην Καβάλα

Σάββας Τουνουσίδης - 22/07/2022 ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ

Διπλωματική Εργασία

ΦΟΙΤΗΤΗΣ: Σάββας Τουνουσίδης
ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ: Πάνος Εξαρχόπουλος
ΙΔΡΥΜΑ-ΣΧΟΛΗ: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Ξάνθης / Πολυτεχνική Σχολή / Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ: 2021-2022

alsd1zMfmZ.jpg

Άποψη από τον δρόμο. Εργαστήριο-σχολή.

Η τέχνη των καραβομαραγκών, αυτή η θαυμαστή χειρωνακτική τέχνη της ξυλοναυπηγικής, είναι, πλέον, υπό εξαφάνιση. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε κίνητρο της συγκεκριμένης διπλωματικής εργασίας, η οποία εξετάζει τη δημιουργία μιας σχολής καραβομαραγκών σε υφιστάμενο, παλαιό καρνάγιο στην Καβάλα. Το «οικόπεδο-ακτή» βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο της πόλης και αποτελεί ιδιαίτερο «πέρασμα», καθώς συνέδεε την «Ανατολή με τη Δύση». Επίσης, γειτνιάζει με το παλαιό υδραγωγείο, τις λεγόμενες «Καμάρες», που χρονολογούνται από τη ρωμαϊκή περίοδο και συνιστά ισχυρό τοπόσημο της πόλης. Τα παραπάνω δεδομένα εκλήφθηκαν και αξιοποιήθηκαν ως αφετηριακές συνθετικές επιλογές, οδηγώντας τη συνθετική πρόταση σε μια, κατά το δυνατόν, «ήπια» διατύπωση, με μικρό κτιριακό αποτύπωμα και κυριαρχία των ημιυπαίθριων χώρων. Με σεβασμό στα υφιστάμενα μνημεία και, επιπλέον, διατηρώντας τα ίχνη παλαιών κατασκευών εντός του πεδίου επέμβασης. Ταυτόχρονα, η προσδοκία να «φορτιστεί» η πρόταση με μια διττή νοηματοδότηση, διατήρηση της μνήμης από τη μια και αναβίωσή της από την άλλη, καθόρισε συνθετικές επιλογές, λειτουργικές διευθετήσεις και μορφολογικούς χειρισμούς.

zyBkIMXagr.jpg

Φωτογραφίες περιοχής

MPFkZl2YGK.jpg

Χάρτης περιοχής

aTl1PnLEfS.jpg

Τοπογραφικό

Η ύπαρξη λιθόκτιστων κατασκευών σε ερειπιώδη κατάσταση, καθώς και ενός χωμάτινου μονοπατιού θεωρούμενου ως άξονα, αποτέλεσαν βασικούς παράγοντες για τη συνθετική οργάνωση, αλλά και για τον τρόπο στέγασης του μικρού συγκροτήματος, μέσω επικλινών στεγάστρων, τα οποία, επιπροσθέτως, θυμίζουν πέταγμα γλάρων. Η εξασφάλιση χώρων εργασίας με μεγάλο ύψος ήταν βασική προϋπόθεση, μιας και η φιλοξενία καϊκιών εντός της κτιριακής δομής ήταν από τις αρχικές προθέσεις. Η σύνθεση συγκροτείται από τρεις βασικές ενότητες, οι οποίες συνδέονται νοηματικά με μια συνεχόμενη κίνηση ως μονοκονδυλιά. Επιχειρώντας, έτσι, μιαν αφηγηματική-χωρική περιπλάνηση, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν σε έναν μικρό εκθεσιακό χώρο, καθώς και στον χώρο εκμάθησης της ξυλοναυπηγικής τέχνης. Εν συνεχεία, υπάρχει σύνδεση με τη «σάλα» καθώς και με τον εργαστηριακό χώρο στον οποίο επιτελείται η επεξεργασία των ξύλων –από την κοπή έως την κατασκευή του σκαριού. Ο άξονας καθέλκυσης των καϊκιών λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος με τον δημόσιο χώρο, στον οποίο έχουν πρόσβαση οι πολίτες από το αστικό μέτωπο της σύνθεσης. Ωστόσο, η πορεία συνεχίζεται στους εξώστες του ορόφου (καθώς αυτοί συνδέονται με την ιστορική χερσόνησο της Παναγίας), χαρίζοντας χωρική πλοκή, αποκαλύπτοντας οπτικές φυγές και θέες κ.λπ.

MyDs9qHYDh.jpg

Σκίτσα επεξεργασίας

Nl57R22hR_.jpg

Κατόψεις

XqZmR5cAGv.jpg

Όψεις

p2Ju-joiR3.jpg

Τομές

Η επιλογή των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν στοχεύει στην εμφατική ανάδειξη της υλικότητας, στη συνάφειά της με τον χαρακτήρα του ίδιου του θέματος και της περιοχής. Έτσι, τα βασικά υλικά είναι το ανεπίχριστο σκυρόδεμα, η τοπική γρανιτόπετρα (υφιστάμενα ερείπια) και τα βαμμένα κόκκινα μεταλλικά στοιχεία, που προσδίδουν βιομηχανικό –και «εικαστικό»– χαρακτήρα, ενώ, την ίδια στιγμή, οριοθετούν, ενοποιούν, προστατεύουν τους επιμέρους χώρους κατά περίπτωση. Τέλος, η παρουσία του ξύλου είναι διάχυτη, αφού είναι το βασικό υλικό κατασκευής των καϊκιών.

Η ευανάγνωστη διάταξη, η καθαρότητα και δύναμη των γραμμών και σχημάτων, ο εμφανής στατικός φορέας και η λιτότητα των εκφραστικών μέσων προσδίδουν στη σύνθεση έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα (με σαφείς αναφορές στη μοντέρνα αρχιτεκτονική των δεκαετιών ’60 και ’70) και ένα –επιθυμητό– μπρουταλιστικό ύφος.

YpFngBucXj.jpg

Δημόσιο τμήμα. Άποψη στον δρόμο. 

JdIeKbNfQU.jpg

Αστικό μέτωπο συγκροτήματος

4vYlCxrRPd.jpg

Σάλα και εργαστηριακός χώρος σχολής

t7WLMlRjh3.jpg

Τμήμα εκπαίδευσης. Σχεδιαστήριο.

lApGZSK1Pn.jpg

Εκθεσιακός χώρος ναυτικού μουσείου

FStZ9gVZ8w.jpg

Δημόσιο Τμήμα

uiEvqV_rQR.jpg

Νυχτερινή άποψη

PRODUCT CATALOGUE

ΝΕΟ!

Maestro Dual Mattress

Magniflex Hellas
ΝΕΟ!

Υαλοσανίδα GLASROC X

SAINT GOBAIN

ES64 LESS FRAME 2.0 ΕΤΕΜ

ETEM

Σχισμές αποστράγγισης για ντουσιέρες από ανοξείδωτο χάλυβα Dallmer Ceraline από την Caramondani Hellas

CARAMONDANI HELLAS
ALL PRODUCTS

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Vitra: Η ιστορική πορεία στο design και η έδρα στην Ελλάδα

Βασίλης Ξιφαράς - 24/04/2024

Open House Athens 2024 | Celebrating 10 years

Archetype team - 23/04/2024

Ύψη κτιρίων και αισθητική του άστεως

Ανδρέας Γιακουμακάτος - 22/04/2024

ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

February Issue vol.2 | 2024
ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ
SUBSCRIBE

ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΟΥ ΣΤΟ ARCHETYPE

Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους:

Μέσα από το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου στο archetype.gr Συνδέσου Εδώ
Αν δεν έχεις ήδη λογαριασμό, μπορείς να δημιουργήσεις το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου Εγγράψου Εδώ
Εναλλακτικά, μπορείς να μας στείλεις πληροφορίες και φωτογραφίες για το έργο σου στο info @ archetype.gr Στείλε Πληροφορίες